måndag 18 februari 2013

Framtidens Kulturskola

Det är fullfart på Kulturskolan Stockholm, Södermalm. Undervisningen är i full gång, olika projekt på enheten startas upp. Vi har bestämt oss att skruva upp vårt likabehandlingsarbete ännu mer och arbetar just nu med vår likabehandlingsplan. Ett spännande arbete som verkligen gett bra diskussioner på enheten och som känns utvecklade för skolan. Genom olika typer av värderingsövningar (som genomförts av Madeleine Hermeren, teaterlärare på Kulturskolan Stockholm, Södermalm) har vi t.ex. kunnat belysa genusfrågan på ett väldigt konstruktivt sätt där alla deltagare fått möjlighet att utrycka sig genom värdering och diskussion. Här har vi verkligen ett spännande arbete under våren 2013.

Veckorna har även inneburit spännande möten där diskussioner förts kring framtidens kulturskola och vilken roll kulturskolan kommer att spela i framtidens samhälle. Vi flera utmaning framför oss men där vi har alla möjligheter att vara med och påverka utgången. Digitaliseringen möjliggör spännande saker för undervisningen både i form av stöd för och utvecklade av undervisningen. Här har Kulturskolan liksom obligatoriska skolan mycket att utforska. Vi är igång med en treårig IT-satsning som bygger på att alla lärare inom Kulturskolan Stockholm (250 stycken) ska använda IT som en naturlig del av sin arbetsvardag. Viktigt att understryka är att det inte är tekniken i sig som är det intressanta och viktiga utan vad och hur man använder den.
Kulturskolan som mötesplats har även det dykt upp som ett återkommande tema under dessa veckor. En Kulturskola som är öppen "dygnet runt" för lektioner och eget skapande. Där vi uppmuntrar våra elever att bli självständiga utövare inom kultur och där vi ger eleverna förutsättningar till eget kulturutövande.
Några av medarbetarna på Kulturskolan Stockholm, Södermalm har genomgått en utbildning i GLO (Generic Learning Outcomes) kunskaper från denna utbildning kommer att börja användas under kommande veckor. Vi går ut med en enkät till föräldrar och elever där de få tycka till om verksamheten, undervisningen. Svaren ger oss möjlighet till utveckling av undervisningen men även en möjlighet att se vad elever och föräldrar efter frågar.

I en rapport av Eva Bergquist diskuteras att kulturella och kreativa näringar spelar en allt viktigare roll för att möte framtidens samhälle. Här lyfter man fram hur viktig kulturen är för lärandet och att ett lärande inte enbart kan vila på tal- och skriftspråket. Vi behöver ta in de estetiska språken som bild, dans musik, drama mm för att förstärka lärandet. Ifrågasättande, analyserande och perspektivskiften är en del av konstnärliga processer, vilket medför att kunskap får en djupare förståelse om de gestaltas på flera olika sätt. I en framtid där man pratar allt mer om kreativitet, innovation och entreprenörskap har kultur och kulturutövande en allt viktigare roll. Det är nödvändigtvis inte själva utövandet av musik, teater, dans, bild och form som gör oss kreativa utan kanske snarare förmågan att tänka i konstnärliga processer. Det är det som gör Kulturskolan till en oerhört viktig och spännande aktör i framtidens samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar