Igår när jag var ute och julhandlade såg jag ett bekant ansikte i kassan. Efter ett tag kom jag på att det var en gammal elev som jag hade för ca 8 år sedan. Väl framme kände han igen mig. Vi pratade en stund och han berättade om att han fortsatt spela saxofon och att han i sommars varit på semester i Paris. Där hade han träffat personer som han började spela med. Han berättade även att tiden som elev i Kulturskolan var en mycket givande och rolig tid. Detta möte stärkte mig ytterligare i tron på att Kulturskolan gör en stor skillnad i barn och ungdomars liv. En skillnad som bygger på att vi ger barn och ungdomar möjligheten att utrycka sig genom kultur, vilket i förläggningen leder till ett stärkt självförtroende, kreativa individer, en förmåga att kunna skapa tillsammans med andra och mycket mer än så. EU har lyft fram 8 nyckelkompetenser
1. Kommunikation på modersmålet.
2. Kommunikation på främmande språk.
3. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens.
4. Digital kompetens.
5. Lära att lära.
6. Social och medborgerlig kompetens.
7. Initiativförmåga och företagaranda.
8. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer.
Alla av dessa åtta nyckelkompetenser ingår i större eller mindre utsträckning inom Kulturskolans verksamhet. Även många av punkterna som lyfts fram i 21th Century Skills ingår även de i Kulturskolans verksamhet, Allt detta gör Kulturskolan till en viktig aktör i framtidens samhälle.
Det är inte alltid så att resultatet av detta avspeglar sig direkt i verksamheten utan för vissa märks Kulturskolans betydelse först när de blivit äldre och för vissa när de kanske slutat som elever. Alla som går hos oss blir inte professionella konstnärer, skådespelare, dansare eller musiker och alla har heller inte den ambitionen. Men kombinationen av en socialaktivitet som i stor utsträckning bygger på elevernas egen motivation öppnar upp för en kreativ miljö som oavsett målet med utbildningen ger viktiga verktyg för barn och ungdomars utveckling.
Det är inte alltid så att resultatet av detta avspeglar sig direkt i verksamheten utan för vissa märks Kulturskolans betydelse först när de blivit äldre och för vissa när de kanske slutat som elever. Alla som går hos oss blir inte professionella konstnärer, skådespelare, dansare eller musiker och alla har heller inte den ambitionen. Men kombinationen av en socialaktivitet som i stor utsträckning bygger på elevernas egen motivation öppnar upp för en kreativ miljö som oavsett målet med utbildningen ger viktiga verktyg för barn och ungdomars utveckling.
Precis som den obligatoriska skolan tror jag att Kulturskolan står inför en hel del utmaningar. Vi behöver hela tiden föra diskussioner om lärande. Vi behöver utforska och se hur vi på ett bra sätt kan använda ny teknik i undervisningen för att kunna förstärka det fysiska mötet. Vi behöver öppna upp verksamheten än mer för att skapa mötesplatser, dels för barn och ungdomar men kanske även för Kulturskolan, skola, professionella kulturutövare och näringsliv och vi behöver hela tiden omvärldsbevaka för att vara en skola i framkant.
Under året 2012 har vi på Kulturskolan Stockholm, Södermalm genomfört ett stort antal föreställningar, konserter, vernissage. I början av året genomförde vi en Kulturvecka som totalt besöktes av 500 barn. Veckan avslutades med ett öppet hus som hade 800 besökare. Andra större evenemang som vi gjort under året är att vi deltagit i Kulturskolan Stockholms jubileumsfirande genom dans- och slagverksföreställning på Kulturhuset, jubileumsföreställningen på Konserthuset samt en teatervecka under hösten med föreställning på Klara Scenen, spökvandringar, blixtteater och improvisationsteater. Kulturskolan Stockholm, Södermalm har genom Unga Berättar arbetat med en rad olika workshops som riktat sig till skolor men även med andra aktörer som Östasiatiska Museet, Bris, Barnsombudsmannen, SMOK (Sveriges Musik och Kulturskoleråd) m fl. Totalt har våra evenemang haft 6974 besökare.
Vi har även under året på börjat en större IT-satsning och diskussioner kring hur vi på bästa sätt använder IT som verktyg i undervisningssituationen. Som ett exempel har lärare börjat filma delar eller hela lektioner. Eleven kan då med hjälp av sina föräldrar följa vad som gjorts på lektionen. IT kan på detta sätt bli ett demokratiskt verktyg som ger möjlighet till alla barn och ungdomars lika lärande oavsett föräldrarnas bakgrund. Vi har mycket kvar att utforska inom denna satsning, vilket gör 2013 till ett spännande år. Detta är bara ett litet axplock ur vad som hänt under 2012.
Jag vill dock avsluta med det viktigaste av allt och lite som jag började. Under 2012 har 2100 barn och ungdomar gått på Kulturskolan Stockholm, Södermalm. Dessa barn och ungdomar har under flera veckors tid fått möjlighet att möta fantastiska lärare som gett dem verktyg att utvecklas både inom sitt område men även som människor. Stort tack till alla medarbetare för ett fantastiskt läsår, ni gör skillnad i barn och ungdomars vardag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar